Naše zázemí a technika



Požární technika byla v roce 1945 "dědictvím" po odsunutých Němcích. V obci byly tři zbrojnice, které jsou nyní nahrazeny novými objekty. Dva z nich stojí doposud, jedním je budova kadeřnictví a z druhého si nynější majitel udělal přístřešek pro automobil. V každé z těchto zbrojnic byla ruční stříkačka a jiný drobný materiál. V roce 1948 obdržel sbor starší motorovou stříkačku DKV. O něco později, roku 1950, obdržel sbor automobilovou stříkačku, které se říkalo "Anča".

Roku 1951 bylo započato s výstavbou zbrojnice u budovy MNV, kde byla jedna klubovna a jedna garáž pro požární vozidlo. Na budově MNV byla namontována poplachová siréna. Neustále probíhala, později úspěšná, jednání o přidělení Hasičského domu. Rovněž bylo rozhodnuto zakoupit menší automobil Tatra 30 za 65 000 korun, které si sbor od členů vypůjčil. V roce 1956 se dokončuje úprava automobilu Tatra, který sloužil k přepravě osob. Staré vozidlo Praga, už dosloužené, bylo vyřazeno. V této době se také buduje podvozek na přepravu agregátu.

Později, roku 1961 je sboru přidělena nová stříkačka PS 8, která se mimo jiné osvědčila i na soutěžích. V roce 1963 byl vyřazen automobil Tatra a sboru bylo přiděleno další staré nákladní vozidlo Škoda 706. Po všechna dlouhá léta, kdy ve sboru sloužila tato stará požární technika, odpracovali na ní členové sboru velké množství brigádnických hodin k udržení její akceschopnosti. Zároveň byla na její údržbu věnována velká část finančních prostředků.

V roce 1968 byl sboru přidělen další starší nákladní automobil Praga RN, který používala civilní obrana v Šumperku. V roce 1973 byla sboru přidělena nová motorová stříkačka PPS 12, roku 1979 bylo sboru přiděleno zánovní požární vozidlo Avia 30. V pozdějších letech sbor vlastnil cisternovou automobilovou stříkačku Škoda 706 RTHP – CAS 25, od roku 2002 vlastní Tatru T-148 a roku 2004 sbor získal převodem od armády druhou Tatru T-148, kterou členové pojmenovali po tehdejším veliteli Gabrielu Krobotovi "Gabroška".

Při této příležitosti je potřeba podotknout, že veškerá požární technika si vyžaduje mnoho obětavé práce na zabezpečení její akceschopnosti a spoustu znalostí nejen z techniky. V roce 1977 vzala na sebe organizace velký úkol, a to adaptaci bývalého pohostinství na Dům požárníků. Členové sboru zde celkem odpracovali 6887 brigádnických hodin a přestavba byla dokončena koncem roku 1978. za velmi účinné pomoci MNV v Novém Malíně vybudovali členové sboru dílo v hodnotě cca 300 000 korun. O rok později začala výstavba garáží pro požární techniku ve dvoře Domu požárníků. Stavba pokračovala svižným tempem, takže již v roce 1979, tedy v roce zahájení stavby, byla hotová hrubá stavba, do té doby si vyžádala 1921 brigádnických hodin.

Je pochopitelné, že hasební technika po Němcích dosloužila. Z těchto důvodů musela být zakoupena postupně nová.

Bohužel je smutné, že i přes tuto snahu členů sboru udržovat techniku, i když je staršího data, stále provozuschopnou a akceschopnou, za nespočetné množství brigádnických hodin a finančních prostředků, děje se tak doslova "na koleně". SDH mělo tedy k dispozici pouze garáž pro techniku. Zbrojnice po Němcích byly zrušeny a "Dům požárníků" byl navrácen majiteli v restituci. V garáži si můžeme o hygieně a nějakém sociálním zařízení nechat jen zdát, slibovaná přístavba padla, stejně jako návrhy na výstavbu nové zbrojnice. Areál u cihelny, který se hojně využíval k tréninku, pořádání soutěží a různých akcí pro děti, a který byl mimochodem považován za jeden z nejhezčích hasičských areálů v okrese, kde se opět na jeho zvelebení odpracovalo nepočítaně brigádnických hodin, také nebyl náš, a můžeme poděkovat pouze majiteli cihelny, že nás tam za symbolickou cenu vytrpěl.

Od roku 2013 vlastní sbor automobil Ford Tranzit.

V roce 2018 se hasičské garáže dočkaly rekonstrukce a přístavby. Najednou zde vznikl prostor pro tři hasičské automobily, prostorná šatna pro výjezdovou jednotku a sociální zařízení. Dále se objekt navýšil o další patro, kde se nachází vybavený sál, pro až 100 osob k pořádání akcí jako jsou výroční schůze i zasedání výboru. Plně vybavená kuchyň i sociální zařízení v patře také velmi usnadňují chod akcí pořádaných v tomto sále.

Do nově zrekonstruované garáže se v roce 2022 pořídilo nové vozidlo TATRA T815 CAS 30, kterou členové sboru tajně pojmenovali po nynějším veliteli – " Josefína".